فیلتر سیگار:

سیگار، علاوه بر تمام آسیب هایی که برای انسان به همراه دارد، به عنوان یک ماده خطرناک برای طبیعت به شمار می رود. در فیلتر سیگار ۴۰۰۰ ماده خطرناک شیمیایی وجود دارد که از فلزات سنگین است و تجزیه آن در طبیعت از ی١ تا ٣۶ماه طول میکشد این مواد برای طبیعت، انسان و حیوان بسیار خطرناک است و حیات آنها را با خطر مواجه می کند.

چهار هزار ترکیب شیمیایی بر اثر استعمال سیگار حاصل می شود٣٠هزار مورد آن در فاز گازی و هزار مورد آن در فاز جامد و نیمه جامد از جمله فیلتر سیگار میباشد.

کاغذ دور فیلتر سیگار، از بهترین جنس کاغذ یعنی و “ورقهای شیت” است که برای تولید آن درختان زیادی را نابود می کنند.

حدود ۹۰ درصد از فیلترهای سیگار از” اَسِتان سلولز” ساخته میشود که به سختی قابل تجزیه است تجزیه و تخریب این ماده در شرایط بی هوازی، بین یک تا دو ماه در خاک، بین ۶ تا ۹ ماه و در آب و هوای شیرین، سی و شش ماه طول می‌کشد.

فیلتر سیگار از طریق روان آب ها و باران به جریان های آبی منتقل و با ورود به زنجیره غذایی، سبب مسمومیت پستانداران دریایی، موجودات آبزی، لاک پشت ها و…. می شود و تنوع زیستی را با خطر مواجه می کند.

هیدروکربن های پلی آر ماتیک، نیتروز آمین ها، آمین های آرماتیک، فرمالدئید، استالدئید، بنزن و فلزات سمی،نظیر آلومینیوم، روی، سرب، سلنیم، کرم، نیکل و کادمیم، از جمله مواد خطرناک موجود در فیلتر سیگار است که به شکل بیش از ۶۰ ماده شیمیایی ترکیبی دارای خاصیت سرطان زایی تولید می شود این مواد با ورود به محیط زیست سبب آلودگی آب خاک و هوا می شود که سلامتی انسان و تنوع زیستی را تهدید می کند.

سالانه ۷۶۵,۰۰۰ تن فیلتر سیگار در طبیعت رها می شود که این علاوه بر ضرر هایی است که سیگار کشیدن بر ریز زیست ها (میکروارگانیسم) حیوانات و گیاهان وارد می کند.

شاید تا به حال فکر می کردید زباله های پلاستیکی بیشترین آسیب و تهدید محیط زیست به شمار می‌رود، اما باید بدانید که ته سیگار های رها شده در طبیعت بیشترین آلودگی از سوی انسان ها هستند طی تحقیقات به عمل آمده سالانه از ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نخ سیگار فقط یک میلیارد وصد میلیون نخ را بعد از مصرف به سطل زباله می اندازند و بقیه آن در طبیعت، خیابان و جوی آب رها می شوند که آثار مخربی از خود به جا می‌گذارد.

وزن یک فیلتر سیگار حدود ۱۷۰ میلی گرم محاسبه شده است که بر این اساس تنها با دور انداختن ته سیگار ها سالانه ۷۶۵ هزار تن زباله به طبیعت ریخته می شود.

طی بررسی سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۵ کارخانه های تولید سیگار در ۲۰ سال گذشته ۴۵ میلیون تن زباله جامد ۶ میلیون تن زباله نیکوتین و ۴۰۰ هزار تن زباله شیمیایی تولید کرده‌اند که علاوه بر این مواد، سمی مثل آمونیوم، تولوئن، میل اتین کتون یا جوهر نمک نیز از تولیدات جانبی این کارخانه ها است.

تاثیر مخرب سیگار و جنگل ها:

همانطور که گفته شد کاغذ فیلتر سیگار از مرغوبترین کاغذها به دست می آید و برای تهیه آن تعداد زیادی درخت از بین می‌رود. آلودگی هوا، از بین بردن جنگلها، آتش سوزی، مرگ موجودات دریایی و پرندگان از جمله آثار مخرب رهاسازی ته سیگارها در طبیعت است.

نزدیک به ۷ درصد آتش سوزی های جنگلی که مسئول مرگ ۱۴ نفر در هر سال است ناشی از دور انداختن تنها یک ته سیگار کوچک است که با بی احتیاطی انسان ها تبدیل به هیولای آتشین می‌شود.

 

آثار ته سیگار بر آب:

هر ته سیگار رها شده در طبیعت، به راحتی می تواند وارد آب مصرفی خود ما شود. جالب است بدانید، که ته سیگاری که در جوی آب به امید تجزیه شدن رها میشود به مخازن آب شهری راه پیدا می کند و از بین بردن آلاینده هایی که از طریق نیکوتین سیگار وارد آب می‌شود تقریباً غیر ممکن است و این خطر جدی برای سلامت انسان و محیط زیست محسوب می‌شود.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ماده شیمیایی مضر در فیلتر سیگار به اندازه کافی حاوی سم برای کشتن نیمی از ماهی های کوچکی که در یک لیتر آب به مدت ۹۶ ساعت نگهداری می شوند است.

 آثار فیلتر سیگار بر حیوانات:

فیلتر سیگار، از طریق آبهای روان و باران به جریان آبی منتقل و با ورود به زنجیره غذایی حیوانات، سبب مسمومیت پستانداران دریایی، موجودات آبزی، لاک پشت ها وغیره.. می‌شود و تنوع زیست محیطی را به خطر می‌اندازد.

طی گزارشی از”دویچه وله” اگر به طور تخمینی ۴ تا ۵ میلیارد ته سیگار سالانه دور انداخته شوند می توان گفت بخش هایی از این فیلترها وارد بدن ۷۰ درصد پرندگان دریایی و ۳۰ درصد لاکپشت ها می شود.

آثار فیلتر سیگار بر خاک:

وجود ته سیگار در خاک جوانه زدن و قد کشیدن گیاه شبدر را به ترتیب ۲۷ و ۲۸ درصد کاهش می‌دهد. در چمن موجب ۱۰ درصد کاهش جوانه زدن و ۱۳ درصد کاهش قد کشیدن گیاه می‌شود.

با ته سیگار چه کنیم؟

طی ادعای بسیاری از افراد سیگاری، پرتاب کردن ته مانده سیگار روی زمین بخشی از لذت سیگار کشیدن است. اما اگر بعد از خواندن این مطالب هنوز اصرار بر کشیدن سیگار دارید، چند راهکار ساده برای جمع آوری ته سیگار های تان پیشنهاد می شود.

یک جعبه سبک و کوچک تهیه کرده در جیب یا کیف تا نگهداری کنید و در تمام سفرها و حتی رفت و آمد های درون شهری همراه داشته باشید اگر بوی فیلتر سیگار آزارتان می دهد می توانید یک لایه قهوه در ته جعبه بریزید تا مشکل بو برطرف شود.

در سفرهای طبیعت گردی یک بطری کوچک، برای جمع آوری فیلتر سیگار در طول سفر در نظر بگیرید و پس از رسیدن به سطل زباله آن را دور بیندازید. از همسفران خود نیز بخواهید که آنها هم همین کار را انجام دهند.

  • البته در این میان شهرداری ها هم باید سطلهایی را برای ته سیگار ها در خیابان ها قرار دهند تا از آثار سوء فیلتر سیگار رها شده در شهر جلوگیری شود.
  • همچنین طبق قانون فرایند پسماند وظیفه جمع آوری و معدوم کردن ته سیگار به عهده تولید کننده سیگار است و یا باید به جای آن عوارض پرداخت کند.

 

کلام آخر:

آموزش و اطلاع رسانی همراه با اعمال قانون، می‌تواند در کاهش آسیب های زیست محیطی ته سیگارها موثر باشد. در بسیاری از جوامع پیشرفته رها کردن فیلتر سیگار جریمه دارد در اروپا هر فردی برای این خطا ۶۵ تا ۷۵ یورو جریمه می‌شود. اما متاسفانه در ایران هنوز چنین قانونی پیش بینی نشده است.

 


 

  • لیلا یغمایی
اشتراک گذاری

ریحانه پوربدخشان

نویسنده

دیدگاه کاربران

    نظری ثبت نشده است . اولین نظر را ثبت کنید

ثبت دیدگاه

در حال پاسخ به @ هستید لغو

وبلاگ مشابه