مقدمه

مراقبه، در انگلیسی(Meditation) ، وضعیتی است که شخص در آن، هوشیاری خود را بر خلاف مواقع دیگر، بر مسائلی حفظ می­کند که در شرایط عادی، اینطور نیست.

خود واژه Meditation از فعل Meditate می‌آید که یعنی: تمرکز کردن بر موضوعی برای مدت خاص؛ اما در کل ما مراقبه را مراقبت کردن از وضعیت هوشیاری خویش تعبیر می‌کنیم.

در مسیر سلوک، شخص باید یک مراقبه­گر شود تا بتواند هوشیاری خود را همواره در مسیر حفظ کند.

انواع روش­‌های انجام مراقبه:

در کل دو روش برای مراقبه وجود دارد که در تمامی مکاتب، باب است و آن دو روش مراقبه، یکی روش ایستا است و روش پویا.
روش ایستا، روشی درونی است بدون نیاز به فعالیت های بدنی و بیشتر به منظور آرامش و ارتباط با قلب و یا ذهن ناخودآگاه انجام می‌شود.

 

روش دیگر که پویا است، همان کار را انجام می­دهد با این تفاوت که برای ارتباط برقرار کردن با هوشیاری قلب، حرکات جنبشی انجام می‌دهیم و در طی جنبش، ذهن فلج شده و به راحتی می‌توان به قلب هوشیار شد.

مراقبه‌­هایی که در آیین ذِن بودیسم و هندو انجام می‌شود، معمولاً نشسته و استاتیک هستند، اما مراقبه‌­های سرزمین های خاور میانه، سرخپوستی و کلا تمام مناطقی که افراد از طبع بدنی گرم برخوردارند، به شیوه پویا است.

یکی از معروف­ترین این نوع مراقبه‌­ها، رقص سما است که در میان صوفیان ایرانی باب است.

اینکه شما به کدام مراقبه نیاز دارید، به خودتان بستگی دارد. اگر شخصی هستید که در طول هفته فعالیت فیزیکی زیادی دارید، طبیعتاً باید از مراقبه‌­های ایستا استفاده کنید، زیرا مراقبه­‌های پویا برای شما استیصال به همراه خواهد داشت و نه تنها آرامش نخواهید یافت که از دست هم خواهید داد.

اما اگر فردی هستید که فعالیت فیزیکی شما کم است، مراقبه‌­های ایستا، شما را دچار رخوت می‌کند. در نتیجه باید از مراقبه‌های پویا استفاده کنید تا تعادل و بالانس را بین اندیشه و بدن خود هماهنگ کنید.

هدف­های مراقبه:

– خارج شدن از هوشیاری سطحی

– وارد شدن به هوشیاری برتر

 


 

  • جناب آقای کیوان یزدان‌­آرا
اشتراک گذاری

ریحانه پوربدخشان

نویسنده

دیدگاه کاربران

    نظری ثبت نشده است . اولین نظر را ثبت کنید

ثبت دیدگاه

در حال پاسخ به @ هستید لغو

وبلاگ مشابه